Usein kysytyt kysymykset

Kokosimme vastaukset yleisimpiin verkkopalveluihimme liittyviin kysymyksiin.

Olen muuttamassa, kuinka toimin sähkösopimuksen kanssa?

Ota yhteyttä valitsemaasi sähkön myyjään, mielellään jo kaksi viikkoa ennen muuttopäivää. Sähkönmyyntisopimuksia ja hintoja voit vertailla Energiaviraston sivuilla www.sahkonhinta.fi. Sähkön myyjä solmii kanssasi sähkönmyyntisopimuksen ja ilmoittaa muutostasi meille. Me lähetämme sinulle postitse vahvistuksen verkkopalvelusopimuksesta ja huolehdimme, että sähkö ovat käytettävissäsi muuttopäivästä alkaen. Jos sähköt ovat tällä hetkellä katkaistuna uudessa asunnossasi, lähetämme sinulle tekstiviestillä ohjeet, kuinka tilaat muuttopäivänäsi sähköjen päälle kytkennän.

Muistathan huolehtia tarvittaessa myös nykyisen asuntosi sähkösopimuksen päättämisestä. Voit hoitaa myös sen sähkönmyyjän kautta, samalla kun teet sopimuksen uuteen asuntoosi.

Olen ostanut vapaa-ajan asunnon, tarvitseeko minun tehdä muuta kuin huolehtia sähkösopimuksesta myyjän kanssa?

Kiinteistökaupan yhteydessä useimmiten myös sähköliittymä vaihtaa omistajaa. Liittymä on irtainta omaisuutta, jonka siirtyminen kiinteistökaupan yhteydessä varmistetaan kirjaamalla se mukaan kauppakirjaan. Uusi omistaja ilmoittaa muutoksesta verkkoyhtiölle. Helpoin tapa huolehtia liittymän siirtymisestä omistukseesi on täyttää Liittymänomistajan muutos -lomake ja liittää siihen mukaan kopio kauppakirjasta, jossa liittymän siirto on mainittu.

Liittymänomistajan muutos -lomake

Ole yhteydessä kiinteistön myyjään saadaksesi tietää, milloin hänen sähkösopimuksensa loppuu. Tällöin osaat ajoittaa oman sopimuksesi niin, ettet jää missään vaiheessa ilman sähköä. Jos sinulla ei ole tällä hetkellä tarvetta sähkön käytölle uudessa kohteessasi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme ylläpitosopimuksen tekoa varten. Ylläpitosopimuksen aikana sähkön käyttö ei ole mahdollista, mutta sähköliittymä pysyy voimassa ja voit myöhemmin aloittaa sähkön käytön.

Voit tehdä liittymän muutoksen lomakkeella:
Sähköliittymän muutos

Miksi en voi valita verkkoyhtiötä samalla tavalla kuin sähkönmyyntiyhtiön?

Sähkön jakelusta huolehtii aina paikallinen verkkoyhtiö. Suomessa on noin 80 verkkoyhtiötä ja kukin vastaa omasta maantieteellisestä alueestaan. Verkkoyhtiö vastaa sähkön jakelun lisäksi sähköverkoston rakentamisesta, ylläpidosta ja uudistamisesta, sähkönkulutuksen mittaamisesta 24 h, käytön valvonnasta ja vikapäivystyksestä.

Sähkönmyyntiyhtiö voi taas halutessaan toimia jokaisen verkkoyhtiön alueella, sillä energian myynti ei ole sidottu maantieteellisiin rajoihin.

Olen kadottanut postin kautta tulleen sähkölaskuni, mistä saan maksutiedot?

Helmi-palvelussamme on sähköinen laskuarkisto, josta näet sinulle lähetetyt laskut ja niiden maksutilanteen. Laskut näkyvät pdf-muodossa ja voit halutessasi tulostaa laskun itsellesi.
Laskun maksamiseen liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä maksuneuvontaamme puhelimitse 09 2315 0462 (arkisin 8–20 ja lauantaisin 10–15) tai sähköpostitse energia@ropocapital.fi

Jos sinulla on kysyttävää alkuperäisen laskun sisällöstä, ota silloin yhteyttä omaan asiakaspalveluumme puhelimitse 0800 90444 (valinta 1) tai sähköpostitse asiakaspalvelu@sssoy.fi

Helmi-palvelun kulutusseurannasta puuttuu eilisen päivän arvot, mikä on vikana?

Kulutusseurannan tiedot päivittyvät kerran vuorokaudessa. Edellisen päivän arvot näkyvät yleensä seuraavan aamun aikana. Joskus kulutustiedot voivat puuttua yhdeltä tai useammalta päivältä, jopa siten että puuttuvien tietojen jälkeisillä päivillä tiedot näkyvät normaalisti. Näissä tilanteissa kannattaa odottaa tietojen päivittymistä 1–7 päivää. Jos kulutustiedot eivät ole näkyvissä vielä viikonkaan kuluttua, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Meillä on vanha kesämökki, jolla ei ole juurikaan käyttöä, miksi minun tarvitsee maksaa sähkölaskuja?

Ylläpidämme ja huollamme verkostoa käyttömäärästä huolimatta, jotta sinulla olisi mahdollisuus käyttää sähköä, kun tahdot. Jos kohteessa on sähkön käytölle edes satunnaista tarvetta ja haluatte pitää sähköt päällä, tulee kohteessa olla sähkönmyynti- ja verkkopalvelusopimukset voimassa.

Entä jos en tarvitse sähköä kiinteistössä vähään aikaan?

Jos sähkön käytölle ei ole tarvetta lähitulevaisuudessa, mutta haluatte pitää sähköliittymäsopimuksen voimassa mahdollista myöhempää käyttöä varten, on vaihtoehtona ylläpitosopimus. Tällöin sähköntoimitus katkaistaan ja myöhemmin, kun sähkön käytölle on taas tarvetta, otatte yhteyttä valitsemaanne sähkön myyjään uuden sopimuksen tekemisestä. Sähköjen katkaisusta ja takaisinkytkennästä veloitamme voimassa olevan hinnaston mukaisen maksun.

En tarvitse sähköä kiinteistössä ja tahdon katkaista liittymän

Liittymän purku on myös mahdollista, jos sähkön käytölle ei ole tarvetta tulevaisuudessakaan. Sähköliittymän purun voi tilata ainoastaan liittymän omistaja ja sillä on 30 vrk irtisanomisaika. Tällöin maksetusta liittymismaksusta vähennetään liittymään kohdistuvat purkukulut ja loput palautetaan liittymän omistajalle.

Jos samaan kohteeseen tulee myöhemmin tarvetta sähköjen käytölle, tulee sinne tehdä uusi sähkönliittymissopimus ja siitä veloitetaan voimassa olevan hinnaston mukainen maksu.

Tee muutos sähköliittymääsi lomakkeella:
Sähköliittymän muutos

Missä nyt tehdään maakaapelointia?

Vuonna 2020 suurimmat investointikohteemme ovat Mikkelin, Savonlinnan, Juvan, Mäntyharjun, Rantasalmen ja Nurmaan seuduilla. Lisäksi teemme parannuksia useisiin pienempiin kohteisiin. Ajantasaisen katsauksen työmaistamme löydät STT uutishuoneestamme.

Rakentamisen tiedotteemme

Miksi maakaapelia rakennetaan? Siirtyykö koko verkko maan alle?

Sähkömarkkinalaki edellyttää toimitusvarmuuden saavuttamista vuoteen 2036 mennessä. Maakaapelointi on yksi keino toimitusvarmuuden saavuttamiseksi, mutta niitä on monia muitakin: ilmajohdon rakentaminen tien varteen, automatiikan lisääminen sekä varayhteyksien rakentaminen ja vierimetsien hoito. Maakaapelointi on ensisijainen ratkaisu vain asemakaava-alueilla taajamissa ja muissa sähköverkon käytön kannalta kriittisissä runkoyhteyksissä.

Jos koko verkko uusittaisiin pelkästään maakaapeloimalla, tulisivat investointikustannukset haja-asutusalueilla olemaan yli kaksinkertaiset nykyiseen suunnitelmaan verrattuna. Haja-asutusalueella pyrimme monipuolisesti hyödyntämään edullisempia verkkoratkaisuja. Tavoitteena on teknistaloudellisin ratkaisu, jotta paineet hinnankorotuksiin jäisivät mahdollisimman pieniksi.

Miksi työmaan jälkityöt ovat vaiheessa, vaikka rakennustyöt ovat jo valmiit?

Jälkitöiden viivästymiseen on useita eri syitä. Laajoissa työmaakohteissa kaivuut saattavat venyä myöhäiseen syksyyn asti. Syksyllä maaperä voi olla niin pehmeää, että jälkityöt kannattaa jättää suosiolla keväälle.

Tonttien osalta jälkitöiden tekemiseen vaikuttaa se, että vanhat pylväsrakenteet puretaan vasta talvityönä pois. Pylväsrakenteiden purkaminen jätetään talveksi siksi, että vanhat pylväslinjat kulkevat pääsääntöisesti kauempana tiealueista, pehmeillä metsäalueilla taikka tonteilla.

Pylväiden poistamiset onnistuvat paremmin maan ollessa roudassa. Pylväsmonttu peitetään saman tien pylvään poistamisen jälkeen, mutta siistimistä voi olla vaikea lumen aikaan tontilla tehdä. Silloin on järkevintä tehdä muutkin jälkityöt samalla kertaa keväällä lumien sulettua ja maaperän kuivuttua.

Mikä sähkönsiirrossa maksaa?

Meillä on verkostoa noin 260 metriä yhtä asiakasta kohti, kaupungeissa vastaava luku on noin 30 metriä. Yhteensä verkkoa on huikeat 27 000 kilometriä.

Verkosta pidetään huolta. Työmiehet raivaavat pusikoita raivaussahalla lähes 1 000 kilometriä vuodessa. Ylhäällä ilmassa helikopteri oksii korkeita puita 500 kilometrin matkalta. Muuntajia meillä on lähes 9000, joista 1500 tarkastetaan vuosittain. Myös asiakkaiden ja työntekijöiden turvallisuudesta huolehditaan. Maadoituksien mittaaminen varmistaa, ettei verkkoon tule ylijännitteitä eikä ukkonen pääse asiakkaan laitteisiin.

Järvisuomalainen luonto asettaa haasteita lukuisine järvineen, metsineen ja kallioineen. Tuomme sähkön myös saariin, joihin ei ole tietä tai lauttayhteyttä. Onpa jopa olemassa Partalansaari, jossa on järvi, jossa on saari, jonne olemme vetäneet sähköt.

Päivystämme verkon vikoja 24 h ja joka yö meillä on 10–14 työntekijää valmiudessa lähtemään yön selkään palauttamaan sähköjä asiakkaalle. Sinulla on myös käytettävissä puhelinpalvelu kellon ympäri. Ja jos myrsky iskee, meillä on 100 asentajaa, työnjohtoa ja valvomohenkilökuntaa valmiina heti toimiin.

Blogi: Miksi sähkönsiirrosta pitää maksaa? Eurolla päivässä sähköverkko pysyy kunnossa ja valvomme sitä kellon ympäri

Blogi: Rakennamme elinvoimaa Järvi-Suomeen

Voinko liittää aurinkopaneelini sähköverkkoon?

Oletko aikeissa hankkia aurinkojärjestelmän? Vai omistatko jo sellaisen ja haluat liittää sen verkkoon? Hienoa! Katso alla olevasti linkistä, kuinka toimia järjestelmän hankinnassa ja liittymisessä verkkoon. Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme 0800 90444 (8-18), niin neuvomme sinut eteenpäin.

Näin ryhdyt pientuottajaksi

Haluan kaataa puun lähellä sähkölinjaa, mitä teen?

Kun suunnittelet tontillasi puiden kaatamista sähkölinjojen läheisyydessä, valvomme, opastamme ja autamme puunkaatajaa kaatoon liittyvissä tukitoiminnoissa mielellämme. Maksutonta neuvontaa ja palvelua annetaan, kun puu sijaitsee sähköverkon välittömässä läheisyydessä, puu on vioittunut ja aiheuttaa kaatuessaan verkostolle vahinkoa. Lähettämämme ammattilainen avustaa turvallisessa puun kaatamisessa kaatoa ohjaavin apuvälinein.

Huomaa, ettemme vastaa varsinaisesta kaatosahauksesta tai puiden jälkikäsittelystä, vaan sinun täytyy itse hankkia ammattitaitoinen metsuri kohteeseen. Muista myös, että asemakaava-alueella tontin omistajan tulee hankkia puunkaatoluvat kunnalta.

Ota yhteyttä vähintään viikkoa ennen varsinaista toteutuspäivää. Palvelu on käytettävissä normaalin työajan (8-16) puitteissa.

Asiakaspalvelun yhteystiedot

Mikä on minulle sopivin sähkönsiirtotuote?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin katsotaan yhdessä sinulle paras siirtotuote. Voit tutustua siirtotuotteisiin alla olevasta linkistä.

Verkkopalvelumaksut

Miten voin tehdä muutoksia sähköliittymääni?

Tarvitseeko liittymäsi suurentamista tai pienentämistä? Tarvitaanko rantasaunaa varten uusi liittymä? Tarvittavat muutokset ovat hyvin tilannekohtaisia, joten ota tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluumme. Katsotaan yhdessä, mikä on sinulle paras ratkaisu.

Asiakaspalvelun yhteystiedot

Saanko sähkökatkoista korvausta?

Maksamme sähkömarkkinalain mukaisen vakiokorvauksen yli 12 tuntia kestäneestä sähkökatkosta automaattisesti. Kun olemme laskeneet korvauksen, näet sen Helmi-palvelussa kohdassa ‘Vakiokorvaukseni’. Jos et kuitenkaan ole saanut hyvitystä sähkölaskussasi, voit hakea korvausta lomakkeella. Voit ottaa meihin yhteyttä lomakkeella myös silloin, kun olet jo saanut hyvityksen, mutta sen määrä vaatii tarkistusta.

Keskeytyskorvauslomake

Voit hakea vahingonkorvausta, jos sähköverkkomme virheellisestä toiminnasta, kuten nollaviasta, on aiheutunut vahinkoja laitteillesi. Huomaa, että useimmiten ensisijainen taho korvausasioissa on vakuutusyhtiösi. Näet vahingonkorvauksen tarkat ehdot verkkopalveluehdoistamme.

Vahingonkorvauslomake

Verkkopalveluehdot (PDF)