Laskutus

Saat sähkölaskun verkkopalvelusopimuksen mukaisesti kerran kuukaudessa. Tältä sivulta löydät paljon tietoa laskutuksesta, laskujen maksusta ja laskujen toimitustavoista.

kuvitus valaisin lamppu

Kaipaatko laskutukselta vaivattomuutta ja ekologisuutta? E-lasku on sinua varten.

E-laskussa yhdistyvät helppous ja ekologisuus. Vaihtamalla e-laskuun säästät luontoa, sillä tarve kirjepaperille vähenee.  Lähetämme edelleen joka kuukausi 50 000 paperista laskua, joista jokainen tuottaa 100g hiilidioksipäästöjä matkallaan metsästä postilaatikkoon. Yhteensä ne aiheuttavat kuukausittain 5000 kg hiilidioksipäästöt! Vaihtamalla vaikutat.

E-laskussa kaikki on helppoa. Tilauksen tehtyäsi saat laskun automaattisesti verkkopankkiisi kuukausittain. E-laskussa kaikki tiedot on täytetty valmiiksi, mutta voit tehdä siihen muutoksia tarpeen tullen: esimerkiksi tilin jolta maksu lähtee voi vaihtaa.

Tässä vaiheet e-laskun tilaukseen:
  1. Etsi pankkisi verkkopankkipalvelusta e-laskun tilauksen lomake. Haun avulla löydät sivun vikkelimmin.
  2. Tilausta varten tarvitset viitenumeron edellisestä laskustasi. Voit katsoa numeron paperilaskusta tai Helmi-palvelun laskuarkistosta.
  3. Täytä loput pyydetyt tiedot, ja kas noin, olet tilannut e-laskun!
Kivra-kirjautuminen

Voit halutessasi vastaanottaa laskusi Kivra-palveluun

Kivra-palvelussa voit vastaanottaa, arkistoida, maksaa ja tallentaa Järvi-Suomen Energian laskuja. Sovellus ja sen käyttö on ilmaista.

Järvi-Suomen Energia on ottanut käyttöön digipostipalvelu Kivran. Tarkoituksena on tarjota helppo, turvallinen ja ilmastoystävällinen kanava asioida kanssamme. Voit jatkossa vastaanottaa, maksaa ja arkistoida laskumme sähköisesti digipostipalvelu Kivralla. Vaihtamalla paperilaskun digitaaliseen, vähenee paperin, painatuksen ja kuljetuksen aiheuttamat päästöt.

Näin saat Kivran käyttöösi:

1. Lataa ilmainen Kivra-sovellus puhelimeesi tai mene osoitteeseen kivra.fi

2. Rekisteröidy verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella

3. Valmista, saat seuraavan laskusi automaattisesti sähköisesti Kivraan

Kivralla hoidat arjen asioita yhdessä tai toisen puolesta

Kivralla arjen dokumenttien jakaminen sujuu myös perheenjäsenten kesken. Jakamalla palvelun toisen Kivra-käyttäjän kanssa, molemmat pääsevät lukemaan saapuneet viestit ja tallennetut dokumentit. Voitte myös maksaa laskuja yhdessä tai voit hoitaa ne kokonaan toisen henkilön puolesta.

Sähkönsiirron laskutus

Hinnat muodostuvat kolmesta osasta:

  1. Perusmaksusta (euroa/kk)
  2. Siirtomaksusta, joka perustuu kulutettuun energiamäärään (senttiä/kWh).
  3. Sähköverosta ja arvonlisäverosta

Sähkönjakelun osuus ja sähkön myyntiyhtiön laskuttama sähköenergia muodostavat keskimäärin noin 70 prosenttia sähkön kokonaiskustannuksista. Loppuosa kustannuksista on veroja, arvonlisävero ja sähkövero (energiavero + huoltovarmuusmaksu).

Laskutusrytmi ja laskun eräpäivät

Laskut lähetämme verkkopalvelusopimuksen mukaisesti kerran kuukaudessa. Mikäli laskutusrytmisi on harvemmin kuin yksi lasku kuukaudessa, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme muutoksen tekemiseksi numeroon 0800 90444.

Sähkölaskusi eräpäivä on 14 päivää laskun päiväyksestä.

Lähetämme laskun joko perinteisesti paperisena tai sähköisesti e-laskuna tai suoramaksuna. Voit valita itsellesi sopivimman toimitustavan. Kaikki sähkölaskusi löydät myös Helmi-palvelusta.

Kulutuslasku

Laskutus tapahtuu todellisen mitatun sähkönkulutuksen mukaan jälkikäteen. Laskuttamiseen tarvittava kulutustieto saadaan sähkön käyttöpaikan etäluettavalta sähkömittarilta. Mittarista ja tietojen välittämisestä vastaa Järvi-Suomen Energia.

Kuluttamasi sähkö näkyy laskulla kilowattitunteina eikä mittarilukemia enää näy laskuilla. Voit seurata kulutustasi sähköisessä Helmi-asiointipalvelussa.

Kulutukseen perustuva laskutus voi aiheuttaa suuriakin vaihteluita sähkölaskun suuruuteen. Sähkölämmitteisessä omakotitalossa talvipakkasella kulutus ja siten myös laskun suuruus on huomattavasti suurempi kuin kesällä.

Järvi-Suomen Energia laskuttaa sähköstä valtakunnallisen aikajaksotuksen mukaisesti seuraavasti:

  • Yleissähkö: sähkö on aina samanhintaista
  • Yösähkö: päiväenergia ma-su klo 7–22, yöenergia ma–su klo 22–07
  • Vuodenaikasähkö: talviarki energia 1.11.–31.3. ma–la klo 7–22, kaikkina muina aikoina kulutettu energia on muuta aikaa.

Laskutukseen käytettävät tuntitiedot ovat aina vuorokauden vaihteesta siten, että esimerkiksi toukokuun tuntitiedot ovat laskulla aikaväliltä 1.5. klo 00:00 – 31.5. klo 23:59.

Jos sähkön myyntiyhtiösi aikajaksotus poikkeaa edellä olevasta, voivat verkkoyhtiösi ja sähkön myyjän laskutusperusteet poiketa ajallisesti toisistaan.

Arviolasku ja tasauslasku

Joskus voi käydä niin, että etäluettavaan mittariin tulee vika tai tietojen siirtymisessä on häiriöitä. Myös verkoston huoltotöistä voi aiheutua katkoksia kulutustietojen saamiseen. Näissä tilanteissa voit saada kulutuslaskun sijasta arviolaskun. Myös silloin, jos käyttöpaikallasi ei vielä ole etäluettavaa mittaria, saat arviolaskun.

Arviolasku tarkoittaa sitä, että laskutettava sähkö on kulutustietojen sijaan arvioitu aiempien kulutustietojesi perusteella. Kun jälleen saamme mittariltasi kulutustiedot, korjataan laskutus arviolaskutetulta ajalta tasauslaskulla. Jos kulutusta on ollut arvioitua laskutusta enemmän, veloitetaan tasauslaskussa ylittyneen kulutuksen osuus. Jos taas kulutusta on ollut vähemmän, saat hyvitystä seuraavaan laskuusi

Toimi näin jos saat arviolaskun:

  • Tarkista, ettei sähkömittarin pääkytkin ole pois päältä. Mittarin on oltava aina päällä jotta saamme kulutustiedot. Mittarissa on erillinen kytkin esimerkiksi pidemmän poissaolon ajaksi
  • Jos mittarilla näyttää kaikki olevan kunnossa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme

Loppulasku sopimuksen päättyessä

Loppulasku tehdään ja lähetetään mahdollisimman pian sopimuksen päättymisen jälkeen. Jos loppulaskulla on hyvitystä, se palautetaan pankkitilillesi. Voit ilmoittaa tilinumeron Helmi-palvelussa lisäämällä sen käyttäjäprofiilin asetuksissa kohdassa “Päivitä palautustilinumerot”, tai soittamalla asiakaspalveluumme. Jos tilinumeroa ei ole ilmoitettu, palautetaan hyvitys Danske Bankin maksuosoituspalvelun välityksellä. Hyvitys tulee noutaa 2 kuukauden sisällä siitä tulleesta ilmoituksesta

Laskua ei ole tullut ajallaan

Jos emme saa kulutustietoja ollenkaan tai ne ovat puutteellisia laskutusta varten, lähetämme arviolaskun. Todellinen sähkönkäyttö laskutetaan, kun saamme kulutustiedot. Kannattaa siis olla yhteydessä asiakaspalveluumme, jos laskua ei kuulu. Näin pääsemme selvittämään asiaa nopeammin ja vältytään yllätyksiltä laskun summassa.