Vakiokorvauslomake

Maksamme sähkömarkkinalain mukaisen vakiokorvauksen yli 12 tuntia kestäneestä sähkökatkosta automaattisesti. Kun olemme laskeneet korvauksen, näet sen Helmi-palvelussa valikossa “Vikapalvelu”. Jos et kuitenkaan ole saanut hyvitystä sähkölaskussasi, voit hakea korvausta oheisella lomakkeella. Voit ottaa meihin yhteyttä lomakkeella myös silloin, kun olet jo saanut hyvityksen, mutta sen määrä vaatii tarkistusta.

Lue tarkemmin vakiokorvauksesta

Näin vakiokorvaus määräytyy

Vakiokorvauksen määrä riippuu vuotuisesta verkkopalvelumaksustasi ja keskeytyksen pituudesta. Loppukäyttäjälle kalenterivuoden kuluessa maksettavien vakiokorvausten määrä on kuitenkin enintään 200 prosenttia vuotuisesta siirtopalvelumaksusta tai 2 000 euroa. Yksittäisen keskeytyksen osalta maksettava vakiokorvauksen enimmäismäärä on enintään 2 000 euroa.

Vakiokorvaus hyvitetään kyseisen sähkön käyttöpaikan tulevista laskuista. Jos hyvitettävä summa on suurempi kuin laskun loppusumma, siirtyy loppuhyvitys seuraavalle laskulle. Hyvitys suoritetaan automaattisesti ja se ei edellytä sinulta toimenpiteitä.

Keskeytyksen pituus vaikuttaa korvaukseen

Vakiokorvauksen määrä loppukäyttäjän vuotuisesta verkkopalvelumaksusta on:

  • 10 prosenttia, kun keskeytysaika on ollut 12–24 tuntia
  • 25 prosenttia, kun keskeytysaika on ollut 24–48 tuntia
  • 50 prosenttia, kun keskeytysaika on ollut 48–72 tuntia
  • 100 prosenttia, kun keskeytysaika on ollut 72–120 tuntia
  • 150 prosenttia, kun keskeytysaika on ollut 120–288 tuntia
  • 200 prosenttia, kun keskeytysaika on ollut vähintään 288 tuntia

Keskeytysaika alkaa siitä, kun vika on tullut sähköyhtiön tietoon joko sähköverkon oman käyttöjärjestelmän kautta tai sähkönkäyttäjän ilmoituksesta. Keskeytysaika päättyy, kun vika on korjattu.

  • Haen

  • Asiakastiedot:

  • Tiedot sähkökatkosta

    Sähkökatko alkoi
  • PP dot KK dot VVVV
  • Sähkökatko loppui
  • PP dot KK dot VVVV
  • Sähkökatkosta ilmoitettiin Järvi-Suomen Energialle