Kysymyksiä ja vastauksia uudistuneesta Helmi-asiointipalvelusta

Järvi-Suomen Energian asiointipalvelu Helmi uudistui 1.2.2021. Asiakkaillemme siirtyminen uuteen Helmiin merkitsee monia muutoksia. Palveluun täytyy mm. aluksi rekisteröityä vahvaa tunnistautumista käyttäen. Muutokset ovat herättäneet paljon kysymyksiä, joihin vastaamme mielellämme.

Miksi Helmi-asiointipalvelu on uudistettu?

Uudistus mahdollistaa yhä parempien, monipuolisempien ja tietoturvallisempien palveluiden tarjoamisen asiakkaillemme. Tavoitteenamme on edistää joustavaa itsepalvelua sitä haluaville sekä lisätä dialogia asiakkaittemme kanssa.

Helmin uudistus liittyy myös vanhaan Helmiin kiinteästi kytketyn asiakastietojärjestelmämme vaihtumiseen. Asiakastietojärjestelmän vaihdos oli tarpeen tehdä nyt, koska vanha järjestelmä ei ollut yhteensopiva maaliskuussa 2022 käyttöön otettavan Datahubin kanssa. Datahub on keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä, johon kaikkien Suomen sähköverkkoyhtiöiden ja sähkön myyjien edellytetään liittyvän.

Miten vanhasta Helmistä siirrytään uuteen Helmiin?

Uudistunut Helmi löytyy osoitteesta asiakas.sssoy.fi. Asiakkaan aiempi käyttäjätunnus ei toimi uudessa Helmi-palvelussa. Siksi asiakkaiden tulee rekisteröityä palveluun uusina käyttäjinä. Rekisteröityminen tapahtuu suomalaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tutustu yksityiskohtaisiin rekisteröitymisohjeisiin.

Rekisteröitymisen jälkeen uuteen Helmiin kirjaudutaan käyttäjätunnuksella, joka on rekisteröitymisessä käytetty sähköpostiosoite ja salasanalla, joka luodaan rekisteröitymisen yhteydessä.

Mitkä asiakkuudet sisältyvät uuteen Helmiin?

Uusi Helmi palvelee kaikkia Järvi-Suomen Energian ja Lempeä Lämmön asiakkaita. Asiointipalvelusta löytyvät siis sähköverkkopalveluita ja kaukolämpöpalveluita koskevat asiat. Sähköverkkoasiakkaille tämä on iso muutos, sillä asiakkaan käyttämän sähkönmyyntiyhtiön palvelut ja tiedot eivät enää uudessa Helmissä näy. Jatkossa sähkösopimukseesi liittyvissä verkkopalvelut löydät sähkönmyyjäsi sivuilta.

Milloin uuteen Helmiin pitää rekisteröityä?

Siirtymäaika vanhasta Helmi-asiointipalvelusta uuteen on käynnissä. Suosittelemme, että kaikki asiakkaamme rekisteröityvät jo nyt uuteen Helmiin. Arvomme kaikkien 30.3.2021 mennessä uuteen Helmiin rekisteröityneiden kesken 50 euron arvoisia S-ryhmän lahjakortteja.

Milloin vanha Helmi lakkaa toimimasta?

Vanhaa Helmi-palvelua on mahdollista käyttää 30.4.2021 asti. Jos tämä takaraja siirtyy eteenpäin, tiedotamme siitä asiakkaillemme.

Mitä laskutiedoille tapahtuu?

Ennen 31.1.2021 lähetetyt verkkopalvelulaskut näkyvät vain vanhassa Helmissä, joten ne kannattaa hakea sieltä talteen esimerkiksi lataamalla laskukopiot. 1.2.2021 alkaen verkkopalvelulaskut löytyvät vain uudesta Helmistä. Kirjaudu tästä vanhaan Helmiin, jos haluat ottaa laskutiedot talteen.

Mitä palveluita uudessa Helmissä tällä hetkellä on?

Uudesta Helmistä löytyvät nyt, maaliskuussa 2021, seuraavat palvelut:

  • Sähkön kulutustietojen seuraaminen ja vertailu Järvi-Suomen Energian verkkoalueella sijaitsevista käyttöpaikoista.
  • 1.2.2021 jälkeen lähetetyt verkkopalvelulaskut
  • Asiakastietojen hallinta, kuten puhelinnumerot ja tilinumero vakiokorvauksille

Mitä palveluita Helmiin on tulossa myöhemmin?

Teknisten haasteiden vuoksi kaikkia vanhassa Helmissä olleita toiminnallisuuksia ei saatu heti alkuvaiheessa mukaan uuteen Helmiin. Ahkeroimme näiden parissa parhaillaan, ja kevään 2021 aikana Helmiin on odotettavissa:

  • Häiriötiedotteiden tilaaminen
  • Vakiokorvaukset

Kuinka voin nyt tilata häiriötiedotteen?

Häiriötiedotteen tilaaminen onnistuu toistaiseksi asiakaspalvelun kautta vanhoille asiakkaille. Ominaisuutta ollaan parhaillaan rakentamassa uuteen Helmiin, ja se tuodaan käytettäväksi testauksen valmistuttua. Pidämme teidät ajan tasalla kehityksen edistymisestä.

Ota yhteyttä asiakaspalveluun

Miten voin antaa Helmiä koskevaa palautetta tai kehitysehdotuksia?

Otamme mielellämme vastaan palautetta ja ideoita palvelun kehittämiseksi. Uudessa Helmissä on mahdollisuus antaa palautetta ja kehitysehdotuksia Helmin etusivulla sijaitsevan Ajankohtaista-laatikon linkistä. Voit myös ottaa yhteyttä Järvi-Suomen Energian asiakaspalveluun: arkisin klo 8-18 puh. 0800 90444 tai yhteydenottolomakkeella.

Mistä saan lisätietoja Helmi-palvelun uudistumisesta?

Jos sinulla on kysyttävää Helmi-palvelun uudistuksesta, ota yhteyttä Järvi-Suomen Energian asiakaspalveluun: arkisin klo 8-18 puh. 0800 90444 tai yhteydenottolomakkeella.

Rekisteröidy uudistuneeseen Helmi-asiointipalveluun ja osallistut arvontaan

Rekisteröitymällä Helmiin 1.2. – 30.3. välisenä aikana, osallistut automaattisesti 50 euron arvoisten S-ryhmän lahjakorttien arvontaan. Onnea matkaan!