Vanha Helmi-asiointipalvelu lopettaa toimintansa 29.4.

Olethan muistanut rekisteröityä uuden Helmin käyttäjäksi, sillä vanhan Helmin toiminta lakkaa 29.4.2021 loppuun mennessä.

Järvi-Suomen Energian asiointipalvelu Helmi uudistui 1.2.2021. Olethan jo rekisteröitynyt uuden Helmin käyttäjäksi vahvaa tunnistautumista käyttäen, sillä vanhan Helmin toiminta lakkaa 29.4.2021 loppuun mennessä! Helmi-palvelua kehitetään jatkuvasti ja otamme mielellämme vastaan parannusehdotuksia. Muutokset ovat herättäneet paljon kysymyksiä, joihin vastaamme mielellämme. Tässä jutussa vastauksia useimpiin. Jos tarvitset apua Helmin käytössä, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Kuinka rekisteröidyn Helmiin?

Ohje Helmi rekisteröitymiseen

Apua Helmin käyttöön saat asiakaspalvelustamme

Ota yhteyttä asiakaspalveluun

Miksi Helmi-asiointipalvelu on uudistettu?

Uudistus mahdollistaa yhä parempien, monipuolisempien ja tietoturvallisempien palveluiden tarjoamisen asiakkaillemme. Tavoitteenamme on edistää joustavaa itsepalvelua sitä haluaville sekä lisätä dialogia asiakkaittemme kanssa.

Helmin uudistus liittyy myös vanhaan Helmiin kiinteästi kytketyn asiakastietojärjestelmämme vaihtumiseen. Asiakastietojärjestelmän vaihdos oli tarpeen tehdä nyt, koska vanha järjestelmä ei ollut yhteensopiva maaliskuussa 2022 käyttöön otettavan Datahubin kanssa. Datahub on keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä, johon kaikkien Suomen sähköverkkoyhtiöiden ja sähkön myyjien edellytetään liittyvän.

Miten vanhasta Helmistä siirrytään uuteen Helmiin?

Uudistunut Helmi löytyy osoitteesta asiakas.sssoy.fi. Asiakkaan aiempi käyttäjätunnus ei toimi uudessa Helmi-palvelussa. Siksi asiakkaiden tulee rekisteröityä palveluun uusina käyttäjinä. Rekisteröityminen tapahtuu suomalaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tutustu yksityiskohtaisiin rekisteröitymisohjeisiin.

Rekisteröitymisen jälkeen uuteen Helmiin kirjaudutaan käyttäjätunnuksella, joka on rekisteröitymisessä käytetty sähköpostiosoite ja salasanalla, joka luodaan rekisteröitymisen yhteydessä.

Mitkä asiakkuudet sisältyvät uuteen Helmiin?

Uusi Helmi palvelee kaikkia Järvi-Suomen Energian ja Lempeä Lämmön asiakkaita. Asiointipalvelusta löytyvät siis sähköverkkopalveluita ja kaukolämpöpalveluita koskevat asiat. Sähköverkkoasiakkaille tämä on iso muutos, sillä asiakkaan käyttämän sähkönmyyntiyhtiön palvelut ja tiedot eivät enää uudessa Helmissä näy. Jatkossa sähkösopimukseesi liittyvissä verkkopalvelut löydät sähkönmyyjäsi sivuilta.

Milloin vanha Helmi lakkaa toimimasta?

Vanhaa asiointipalvelua on mahdollista käyttää vielä 29.4.2021, jonka jälkeen palvelu poistuu käytöstä.

Mitä laskutiedoille tapahtuu?

Uudesta Helmistä voit nähdä 1.2.2021 eteenpäin lähetetyt verkkopalvelulaskut: ajankohtaa vanhemmat laskut eivät siirry uuteen Helmiin. Sen sijaan vanhemmatkin kulutustiedot ovat saatavilla uudessa Helmissä.

Mitä palveluita uudessa Helmissä tällä hetkellä on?

Uudesta Helmistä löytyvät nyt, maaliskuussa 2021, seuraavat palvelut:

  • Sähkön kulutustietojen seuraaminen ja vertailu Järvi-Suomen Energian verkkoalueella sijaitsevista käyttöpaikoista.
  • 1.2.2021 jälkeen lähetetyt verkkopalvelulaskut
  • Asiakastietojen hallinta, kuten puhelinnumerot ja tilinumero vakiokorvauksille

Mitä palveluita Helmiin on tulossa myöhemmin?

Teknisten haasteiden vuoksi kaikkia vanhassa Helmissä olleita toiminnallisuuksia ei saatu heti alkuvaiheessa mukaan uuteen Helmiin. Ahkeroimme näiden parissa parhaillaan, ja kevään 2021 aikana Helmiin on odotettavissa:

  • Häiriötiedotteiden tilaaminen
  • Vakiokorvaukset

Kuinka voin nyt tilata häiriötiedotteen?

Häiriötiedotteen tilaaminen onnistuu toistaiseksi asiakaspalvelun kautta vanhoille asiakkaille. Ominaisuutta ollaan parhaillaan rakentamassa uuteen Helmiin, ja se tuodaan käytettäväksi testauksen valmistuttua. Pidämme teidät ajan tasalla kehityksen edistymisestä.

Ota yhteyttä asiakaspalveluun

Miten voin antaa Helmiä koskevaa palautetta tai kehitysehdotuksia?

Otamme mielellämme vastaan palautetta ja ideoita palvelun kehittämiseksi. Uudessa Helmissä on mahdollisuus antaa palautetta ja kehitysehdotuksia Helmin etusivulla sijaitsevan Ajankohtaista-laatikon linkistä. Voit myös ottaa yhteyttä Järvi-Suomen Energian asiakaspalveluun: arkisin klo 8-18 puh. 0800 90444 tai yhteydenottolomakkeella.

Mistä saan lisätietoja Helmi-palvelun uudistumisesta?

Jos sinulla on kysyttävää Helmi-palvelun uudistuksesta, ota yhteyttä Järvi-Suomen Energian asiakaspalveluun: arkisin klo 8-18 puh. 0800 90444 tai yhteydenottolomakkeella.