Helmi-asiointipalveluun rekisteröityminen

Uskollinen Helmi-asiointipalvelumme koki muutoksia helmikuun ensimmäinen päivä, kun palvelusta tähän asti huolehtinut taustajärjestelmä vaihtui uudempaan. Uudessa Helmessä on kiinnitetty entistä enemmän huomiota tietoturvallisuuteen. Ensi kertaa saapuessasi uudistettuun palveluun sinun tulee rekisteröityä palveluun uutena käyttäjänä. Tältä sivulta saat ohjeita rekisteröitymiseen.

Vahva tunnistautuminen – sinun turvaksesi

Vahva tunnistauminen on nykyaikaisen verkkopalvelun perusedellytys. Vahva tunnistatuminen, tarkoittaen pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, varmistaa ettei kukaan muu rekisteröidy ja pääse käsiksi tietoihisi. Tästä johtuen kaikkien Helmi-palvelun käyttäjien tulee rekisteröityä uudelleen. Rekisteröityminen on nopea ja vaivaton toimenpide, ja sen jälkeen kirjautuminen sujuu sähköpostiosoitteen ja salanan avulla. Katsotaan seuraavaksi vaihe vaiheelta, kuinka rekisteröityminen tapahtuu.

1. Kirjautumisikkuna

Ensimmäiseksi sinua tervehtii uudistunut, mutta muuten tutun näköinen kirjautumisikkuna. Jos et ole vielä rekisteröitynyt uuteen Helmi-palveluun käyttäen vahvaa tunnistautumista, eli pankkitunnuksia tai mobiilivarmennusta, siirry rekisteröitymiseen valitsemalla Rekisteröidy. Rekisteröidy-linkin yläpuolella oleva Uusi käyttäjä?  teksti voi hieman hämätä, mutta kaikkien aiemminkin Helmiä käyttäneiden tulee rekisteröityä uudelleen 1.2.2021 jälkeen. Klikkaa siis nuolen osoittamaa Rekisteröidy-linkkiä, niin siirrytään seuraavaan vaiheeseen.

2. Rekisteröitymisikkuna

Seuraavaksi esille ilmestyy rekisteröitymisikkuna. Valitse ensin, käytätkö palvelua yksityisenä käyttäjänä, vai hoidatko yrityksen energia-asioita tililläsi. Seuraavaksi täytä kentät. Antamasi sähköpostiosoite toimii jatkossa tunnuksenasi kirjautuessa. Antamasi salasanan pitää olla vähintään 8 merkkiä pitkä, sisältää pieniä ja isoja kirjaimia sekä vähintään yhden numeron ja erikoismerkin, kuten ! @ tai /. Paina salasana visusti mieleesi.

3. Hae vahvistuskoodi sähköpostista

Tässä vaiheessa vahvistetaan, että sähköpostiosoitteesi on oikein. Käy noutamassa sähköpostiisi lähettämästämme viestistä vahvistuskoodi, ja syötä se kenttään. Vahvistuskoodin syöttämisen jälkeen paina Vahvista. Jos koodi ei syystä tai toisesta saavu sähköpostiisi, niin valitse Lähetä uusi koodi.

Suljitko selaimen ennen vahvistuskoodin syöttämistä? Hätä ei ole tämän näköinen. Kirjaudu sisään palveluun luomillasi uusilla tunnuksilla, niin pääset uudelleen syöttämään vahvistuskoodia.

4. Kirjaudu uudelleen sisään

Noniin, sähköpostisi on nyt vahvistettu, joten kirjaudutaanpa nyt virallisesti sisään ensi kerran. Kirjoita kenttiin sähköpostisi ja uutukainen salasanasi, ja paina kirjaudu.

5. Vahva tunnistautuminen

Rekisteröitymisen yhteydessä sinun tulee käyttää vahvaa tunnistaumista, jottei kukaan asiaankuulumaton henkilö pääse rekisteröitymään palveluun esittäen sinua. Vahva tunnistautuminen tarvitaan vain kerran, ja jatkossa kirjautuessasi sähköpostiosoite ja salasana riittävät. Paina ensin Aloita tunnistautuminen. Seuraavaksi valitse vahvan tunnistautumisen muoto, eli joko mobiilivarmenne (ensimmäisenä) tai oma pankkisi. Seuraa tunnistautumisen ohjeita ja toimi niiden mukaan (vaihtelevat pankista riippuen).

6. Löydetyt asiakkuudet

Vahvan tunnistautumisen avulla löydämme sinuun liitetyt asiakkuudet, jotka näet listattuna sivun alalaidassa. Varmista, että kaikki sinulle kuuluvat asiakkuudet ja käyttöpaikat näkyvät listauksessa. Jos huomaat asiakkuuksissa jotakin epäselvää, ota yhteys asiakaspalveluumme 0800 90444. Jos kaikki on kuten pitääkin, valitse vahvista. 

Psst yrityskäyttäjä! Yrityskäyttäjille on tästä vaiheesta ja siitä eteenpäin oma ohjeensa, jossa neuvotaan yritysasiakkuuksien lisääminen. Ohjeen löydät täältä

7. Käyttäjätietojen tarkistaminen

Melkein maalissa jo! Tällä sivulla voit tarkistaa, että meillä on Sinun viimeisimmät yhteystietosi. Huomaa, että voit valita asiakkuuskohtaisesti, mihin puhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen sinuun olla yhteydessä. Tämä voi olla kätevää, jos hallinnoit kiinteistön asiakkuutta, mutta asukas on joku muu kuin Sinä. Jos käyttäjätiedot ovat ajantasalla, voit siirtyä Helmi-asiointipalveluun painamalla Vahvista ja siirry Helmipalveluun. 

Onneksi olkoon, olet rekisteröitynyt uuteen Helmi-palveluun!

Nyt käytettävissäsi on uuden Helmi-palvelun toiminnot. Jos kohtaat haasteita tai ongelmia Helmin käytössä, ole yhteydessä asiakaspalveluumme numeroon 0800 90444. Palvelemme sinua arkisin 8-18.