Näin sähköauton lataaminen hoituu kotioloissa
Sähköstä on tullut yhä kiinnostavampi vaihtoehto henkilöauton voimanlähteenä, sillä sähköauton käyttö on edullista, mukavaa ja ympäristölle ystävällistä. Moni kuitenkin pohtii, riittääkö sähköverkon kapasiteetti kotioloissa täyssähköauton tai hybridin lataamiseen ja onko lataaminen turvallista.
Täyssähköautojen sekä sähkö- ja polttomoottorin yhdistävien hybridiautojen suosio kasvaa nopeasti. Vaikka sähköauton hankintahinta on vastaavaa polttomoottoriautoa korkeampi, edut ovat selkeät: sähköauto on käytössä hiljainen, päästötön, energiatehokas ja siksi myös edullinen ajettava.
Sähköauton latauspiste tarvitaan myös kotona
Ennen sähköauton hankkimista on hyvä miettiä missä auton akkujen lataus pääasiassa tapahtuu. Latauspaikkoja löytyy jo melko hyvin mm. kauppakeskuksista, huoltoasemilta sekä työpaikkojen ja uusien taloyhtiöiden pysäköintitiloista. Kätevintä ja järkevintä sähköauton lataaminen on kuitenkin siellä missä auto yleensä on öisin, eli omakotitalon tai taloyhtiön latauspisteellä.
Sähköauton mukana yleensä tuleva ns. kotitalouspistoke on latausnopeudeltaan hidas ja soveltuu siksi parhaiten tilapäiseen käyttöön. Kodin yhteydessä tapahtuvaan keskinopeaan lataukseen suositellaan Type 2 -johdolla varustettua latauslaitetta. Se on käytännöllinen ratkaisu, sillä Type 2 on standardi Suomessa ja muualla Euroopassa ja siksi yleinen myös julkisissa latauspisteissä.
Sähköverkon kapasiteetti riittää sähköautojen lataamiseen
Sähköverkko itsessään ei hidasta tai nopeuta sähköauton latausta. Koti- ja mökkioloissa tapahtuvan latauksen teho riippuu kiinteistön pääsulakkeen koosta sekä muiden sähkölaitteiden samanaikaisesta käytöstä.
Kun sähköliittymä on aikoinaan hankittu, pääsulake on yleensä mitoitettu tiedossa olevan tarpeen ja sen hetkisten standardien mukaisesti. Siksi entisajan mitoituksilla aivan isoimpia tehoja ei välttämättä ole saatavissa. Sähköverkkoa uudistettaessa aikojen saatossa muuttuneet tarpeet ja myös tulevaisuuden tarpeet pyritään ottamaan huomioon mahdollisimman hyvin.
Sähköverkon kapasiteetti on öisin alikäytöllä. Koska sähköauto on kotona ja käyttämättä yleensä öisin, myös lataus kannattaa hoitaa pääasiassa öisin hitaalla tai keskinopealla latauksella. Näin kuormitushuippuja ei pääse syntymään. Yleensä edullisimmaksi tulee hidas lataus yön yli.
Sähköauton latauspiste omakotitalossa
Kiinnitä huomiota sähköauton latauspisteen turvallisuuteen. Hanki kiinteästi asennettava ja autonvalmistajan hyväksymä latauslaite. Lataustehoon vaikuttavat mm. talon pääsulakkeen koko, vapaat sulakelähdöt sekä talon lämmitysmuoto.
Latauslaite tarvitsee oman kaapelivedon pää- tai alakeskukselta. Näin auton akkujen lataus ei kuormita muita sähköjohtoja. Latauslaite sijoitetaan autotalliin, autokatokseen tai tolppaan. Anna sähkösuunnittelijan tai -urakoitsijan kartoittaa kiinteistöösi sopivat latausratkaisut ja teetä asennustyöt aina sähköalan ammattilaisella. Asennustyön osuudesta voit saada kotitalousvähennystä.
Sähköauton latauspiste taloyhtiössä
Taloyhtiöissä kiinteistön omistajat päättävät sähköauton latauspaikkojen rakentamisesta. Lähtökohtana pitää olla osakkaiden yhdenvertainen kohtelu kustannuksia jaettaessa. 1-4 latauspisteen kustannuksista vastaavat niitä tarvitsevat autoilijat. Jos latauspisteitä tarvitaan enemmän, investointiin voi saada ARA:n investointitukea. Aloita keskustelu taloyhtiön latauspistetarpeista taloyhtiön isännöitsijän tai hallituksen jäsenen kanssa, jotta tarve voidaan kartoittaa ja hanke tuoda yhtiökokouksen päätettäväksi.