Helikopterisahaus pitää sähkölinjojen johtokadut siisteinä
Järvi-Suomen metsissä lenteli kesällä 2021 helikopteri vaikuttavan näköisen sahan kanssa. Kyse oli sähköverkon jakeluvarmuutta lisäävästä toimenpiteestä eli sahalla leikattiin pois johtokadulle kurottelevia oksia.
Johtokatujen vieripuita siistitään vuosittain helikopterisahauksella jopa 500 km matkalta. Metsurit puolestaan tarkistavat joka vuosi jalkapatikassa yli 1 000 km johtokatuja ja raivaavat niitä tarpeellisin osin.
Helikopterisahaa kaipaavia linjoja löytyi tällä kertaa muun muassa Anttolasta, Savonlinnasta ja Kangasniemeltä. Sahauksen jälkeen havupuiden oksat eivät kasva enää johtoalueelle, mutta lehtipuut voivat aiheuttaa ongelmia taipumalla linjojen päälle tai kasvattamalla uusia oksia.
Johtokatujen siistiminen helikopterilla on haastava tehtävä
Helikopterikeskuksen lentäjä Marko Patovisti on tehnyt johtokatujen siistimissahausta jo useamman vuosikymmenen ajan ja on yksi Suomen kokeneimmista kopterilentäjistä. Hänellä on takana reilusti yli 10 000 tuntia helikopterin ohjaksissa.
– Ei tähän hommaan ihan ilman kokemusta uskalla lähteä. Minulla oli ennestään nostokokemusta kopterilla, joka auttoi alkuun sahauksissa. Helikopterisahaus on haastavimpia tehtäviä, mitä kopterilla tehdään, kommentoi Marko.
Sahauksessa käytettävä sahalaite on itse suunniteltu ja rakennettu. Valmiita sahoja ei myydä missään. Moottorikoteloon kiinnittyvään runkopalkkiin on asennettu kahdeksan lähes puolimetristä terää, jotka pyörivät huimalla vauhdilla. Saha on kiinnitetty pitkän
puomin päähän, joka keinuu edes- ja taaksepäin helikopterin sitä kuljettaessa. Mukana on aina myös toinen Helikopterikeskuksen ammattilainen, joka huolehtii helikopterin ja sahan tankkaamisesta ja huolloista maastossa.
Helikopterisahauksen turvallisuus varmistetaan monin tavoin
Helikopterisahaus tehdään aina turvallisuudesta huolehtien ja riskejä ottamatta. Jos säät eivät suosi, kopteri pysyy visusti maassa. Työ tehdään huolellisesti ja ajan kanssa. Turha kiire voisi johtaa tarpeettomiin sähkökatkoksiin tai haavereihin:
– Sahaus tehdään sen vaatimalla huolellisuudella ja kärsivällisyydellä. Nopeamminkin voisi päästellä, mutta vauhdin lisääntyessä irto-oksia lentelee enemmän. Linjaan osuessaan ne voivat katkoa sähköjä, Marko toteaa.
Silloin tällöin linjoille silti tippuu sahasta leikattuja oksia, jotka katkaisevat sähkönkulun. Tämän vuoksi sahauksessa onkin aina mukana ”maamies” alueen sähköverkkojen kunnossapitoyhtiö Elverasta. Maamiehellä on mukanaan välineet, joilla oksat saadaan pois sähkölinjoilta.