Tärkeää tietää sähkönmyyjän vaihtuessa

Vuonna 2022 Suomessa käyttöön otettu sähkömarkkinoiden keskitetyn tiedonvaihdon datahub-järjestelmä on muuttanut sähkösopimuksiin liittyviä käytäntöjä.

Aikaisemmin verkkopalvelusopimus on voinut olla eri nimellä kuin sähkönmyyjän sopimus, mutta nykyisin kaikki uudet sopimukset tehdään aina samalle asiakkaalle.

Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaan vaihtaessa sähkönmyyjää tai päivittäessä nykyistä sähkönmyyntisopimustaan, päivittyy verkkopalvelusopimus samalle asiakkaalle kuin uusi myyntisopimus on tehty. Jos verkkopalvelusopimus on ollut aiemmin esimerkiksi Matti ja Maija Meikäläisen nimissä ja uusi myyntisopimus tehdään pelkästään Maija Meikäläisen nimellä, päättyy Matin ja Maijan yhteisissä nimissä ollut verkkopalvelusopimus ja uusi alkaa Maija Meikäläisen nimellä.

Muutos tapahtuu automaattisesti ja verkkopalvelusopimuksesta lähtee vahvistus postin kautta uudelle sopimuskumppanille.

Muutos vaikuttaa myös Helmi-palvelun kulutus- ja laskutietojen näkymiseen, koska ne voi nähdä vain omilta sopimuksilta. Jos et näe näitä tietoja Helmi-palvelussa, tarkasta kohdasta “Käyttöpaikan tiedot” onko verkkopalvelusopimuksesi voimassa. Jos kyse on esimerkiksi edellä kuvatusta sopimusmuutoksesta puolisoiden välillä ja sinun verkkopalvelusopimuksesi on päättynyt, mutta haluat edelleen nähdä kohteen kulutus- ja laskutiedot, voi uusi sopimuskumppani valtuuttaa ne näkymään myös sinulle. Uuden sopimuskumppanin tulee olla yhteydessä valtuutuksesta asiakaspalveluun.

Kun sopimus vaihtuu asiakkaalta toiselle, poistuu edellisen sopimuksen e-laskuvaltuutus käytöstä. Uuden asiakkaan ensimmäisen lasku tulee paperisena ja e-laskuvaltuutus tulee tehdä omassa verkkopankissa. Huomioithan myös mahdollisen häiriötiedotepalvelun tilauksen uudelleen aktivoinnin.

Asiakaspalvelumme auttaa sinua numerossa  0800 90444 (arkisin klo 8-18).