Noin 40 asiakkaan sähkönkulutustietoja korjattiin – syynä katkos tietojen siirrossa järjestelmien välillä
Noin 40 asiakkaamme kulutustietojen siirtymisessä tapahtui järjestelmäpäivityksestä johtuva katkos kesällä. Katkos alkoi kesäkuun lopussa.
Ongelmaa korjattiin perjantaina 20.10., ja siirtymättömiä kulutustietoja korjattiin. Ongelmankorjauksessa ilmeni kuitenkin uusia vikoja. Osalle asiakkaista korjatut tiedot tallentuivat väärässä muodossa. Tämä näkyy ongelman piirissä olevilla asiakkailla vääränä sähkönkulutustietona Helmi-asiointipalvelussamme.
Väärässä muodossa olevat tietojen korjaus on vielä käynnissä, ja pyritään saamaan valmiiksi mahdollisimman pian. Verkkoyhtiöiden tehtävänä on mitata asiakkaiden sähkönkulutus, ja välittää tieto eteenpäin sähkönmyyntiyhtiöille. Tiedot siirtyvät verkkoyhtiöiltä sähkönmyyntiyhtiöille automaattisesti.
Heti tiedon saatuamme viestimme asiakkaidemme myyntiyhtiöille virheellisestä tiedosta, jotta he eivät käyttäisi kulutustietoja laskutuksessa. Asiakkaille viestittiin tekstiviestitse, että Helmi-asiointipalvelussamme voi näkyä väärää tietoa.
Yhden asiakkaan tapauksessa väärä kulutustieto ehti siirtyä ikävän sattuman kautta myyntiyhtiön laskulle viikonlopun aikana, ja asiakas ehti saada sähkönmyyntilaskun väärillä tiedoilla. Sähkönsiirrosta asiakkaillemme ei ole lähtenyt virheellisiä laskuja.
Pahoittelemme asiakkaillemme tilanteesta koitunutta ylimääräistä vaivaa ja harmia.