Helmi-palvelu kertoo, mitä sähköverkossa tapahtuu

Keväällä 2021 uudistunut sähköinen Helmi-palvelu on otettu hyvin vastaan. Helmistä löytyy sähkön kulutustietojen ja laskujen lisäksi muitakin hyödyllisiä ominaisuuksia. Palvelun kehitys on vasta alussa, joten asiakkaat saavat tulevaisuudessa yhä monipuolisempia sähköverkkoon liittyviä palveluita.

Kun Helmi-palvelu uudistui, moni käyttäjä ihmetteli, miksi ensimmäisellä kirjautumiskerralla pitää tunnistautua pankkitunnuksia käyttäen ja luoda uusi salasana. Syynä on käyttöliittymän uusi osoite ja tietoturva. Sähkönkulutustietoja voi nähdä vain Järvi-Suomen Energian asiakas, ja vain hän voi käyttää Helmistä löytyviä palveluita.

Katso sähkön kulutustiedot ja tilaa häiriötiedotteet

Järjestelmäinsinööri Jaana Karhunen kertoo, että ensimmäisen vuoden aikana asiakkaat ovat ottaneet uuden, käyttäjäystävällisemmän Helmin omakseen. Asiakkaat seuraavat Helmissä sähkönkulutustaan ja tutustuvat laskutietoihin, mutta Helmi tarjoaa jo nyt paljon muutakin – esimerkiksi seuraavat tiedot ja palvelut:

  • Häiriöviestien tilaus – asiakas saa tiedot sekä suunnitelluista sähkökatkoista että äkillisistä sähköhäiriöistä tekstiviestillä, sähköpostilla tai molemmilla tavoilla.
  • Maksetut vakiokorvaukset – asiakas saa vakiokorvauksen, jos yhtäjaksoinen sähkönjakelun keskeytys on kestänyt yli 12 tuntia.
  • Myydyn aurinkosähkön määrä – aurinkosähköä tuottava asiakas näkee, minkä verran hän on myynyt sähköyhtiölleen oman sähkönkäytön jälkeen yli jäänyttä aurinkosähköä.
Helmi-palvelun etusivu

Jos et ole vielä rekisteröitynyt Helmin käyttäjäksi, tee se nyt. Esimerkiksi häiriöviestit antavat hyödyllistä tietoa ja niiden tilaaminen Helmistä on todella helppoa. Asiakaspalvelumme auttaa, jos tarvitset tukea Helmiin rekisteröitymisessä tai kirjautumisessa”, Jaana Karhunen kertoo.

Helmi palvelee Järvi-Suomen Energian sähkönjakeluverkon asiakkaita. Sähkönmyyntiin liittyvät asiat hoituvat asiakkaan valitseman sähkönmyyntiyhtiön kautta.

Helmiin on tulossa lisää palveluita

Jaana Karhunen kertoo, että syksyllä 2021 Järvi-Suomen Energian kehitysresurssit keskitettiin datahubiin, joka otettiin käyttöön kaikkialla Suomessa helmikuussa 2022. Nyt Helmi-palvelun jatkokehitys on taas vauhdissa, ja tekeillä on mm. seuraavia uudistuksia:

  • Sähköpostiosoitteen vaihtaminen – asiakas voi halutessaan vaihtaa kirjautumisessa käyttämänsä sähköpostiosoitteen.
  • Käyttäjäkohtainen koontinäkymä – asiakas voi tallentaa ja koota hakutuloksiaan samaan näkymään ja esimerkiksi vertailla eri käyttöpaikkojen sähkönkulutusta.
  • Kulutusvahtipalvelu – asiakas voi määritellä minkälaisista kulutuspoikkeamista hän haluaa saada tiedot tekstiviestillä tai sähköpostilla.
  • Sähkökatkojen historiatiedot – asiakas voi tarkastella sähkökatkoihin liittyviä tietoja.
  • Mittaustiedon tilanne – asiakas voi tarkistaa, perustuuko sähkön kulutustieto arvioon vai mittaustietoon.

Uudet palvelut tulevat Helmiin pikkuhiljaa, sillä niitä vielä kehitetään ja testataan. Uusista ominaisuuksista tiedotetaan Helmi-palvelussa sekä Järvi-Suomen Energian verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa.

Helmin kehitystyö on vasta alussa, ja asiakkaiden kehitysideoita otetaan mielellään vastaan. Kehitystyössä panostetaan palveluihin, joista on hyötyä mahdollisimman monelle Järvi-Suomen Energian asiakkaalle.

Rekisteröidy tai kirjaudu Helmiin

Tietoa Helmi-palveluun rekisteröitymisestä