Häiriötiedotepalvelumme

uudistuu

Sähköinen tiedote korvaa postikortit

Ennakkoviesti suunnitellusta sähköverkon katkosta muuttuu sähköiseksi.Sähköinen tiedote korvaa tulevaisuudessa postissa lähetettävät kortit.  Viesti lähetetään klo 06-23 välisenä aikana ensisijaisesti tekstiviestinä kännykkään, mutta voit tilata sen myös sähköpostiisi. Palvelu toimii Järvi-Suomen Energian asiakkailla.

Muutoksen ansiosta saat jatkossa nopeammin ilmoituksen, ja se tulee varmasti oikeaan osoitteeseen. Lisäksi voit tilata sähköisen ilmoituksen usealle henkilölle. Esimerkiksi yritykset ja kunnat voivat tilata viestit huollosta vastaavalle henkilölle.

Muutos tehdään asiakkaille automaattisesti

Asiakkaat, joiden puhelinnumero on tiedossamme, saavat jatkossa automaattisesti tekstiviestillä ilmoituksen sähkökatkoista. Viesti lähetetään sekä suunnitelluista työkeskeytyksistä että vioista johtuvista keskeytyksistä. Vikakeskeytystiedotteet lähetetään keskijänniteverkon vioista. Asiakasta lähellä olevan pienjänniteverkon vioista emme saa tietoa järjestelmiimme.

Lisäksi voit valita tekstiviesti-ilmoituksen yöaikaan tai lisätä puhelinnumeroita, joihin haluat ilmoitukset sähkökatkoista. Sähköpostitiedotteet lähetetään aina ympäri vuorokauden. Palvelun toimintoja voit muuttaa Helmi-palvelussamme .

Päivitäthän yhteystietosi kuntoon, niin saat uusien palveluiden hyödyt heti käyttöösi. Kirjaudu sähköiseen Helmi-palveluumme ja päivitä tietosi kohdassa Omat tietoni. Muuta tietojasi tarvittaessa kohdassa Tilaa häiriötiedote, näin saat tiedotteen heti käyttöösi. Sähköinen tiedote otetaan asiakkaillemme käyttöön kevään 2019 aikana.

Jos muutat, päättyy tekstiviestipalvelu automaattisesti. Jos uusi asuntosi on Järvi-Suomen Energian alueella, ja asiakastietosi ovat meillä ajan tasalla, liityt automaattisesti uudestaan sähköisen tiedotepalvelun käyttäjäksi.

Lisäksi voit valita tekstiviesti-ilmoituksen yöaikaan tai lisätä puhelinnumeroita, joihin haluat ilmoitukset sähkökatkoista. Sähköpostitiedotteet lähetetään aina ympäri vuorokauden.

Tilaa palvelu

Saat palvelun käyttöösi jo nyt. Lähetä tekstiviesti JSE AVAA käyttöpaikkanumero asiakasnumero numeroon 18200. Voit tilata palvelun myös Helmi-palvelussa, kohdassa Tilaa häiriötiedote. Helmi-palvelun kautta voit tilata tekstiviesti-ilmoituksen yöaikaan tai lisätä puhelinnumeroita, joihin haluat ilmoitukset sähkökatkoista. Myös sähköpostitiedotteen tilaaminen onnistuu tätä kautta.

Jos puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi muuttuu

Lopeta ensin nykyinen tilauksesi ja tilaa palvelu sen jälkeen uusilla yhteystiedoillasi. Helpointa on tehdä muutokset Helmi-palvelumme Tilaa häiriötiedote -sivulla.

Tiedotteiden tilauksen voit lopettaa ja tilata uudelleen myös matkapuhelimellasi. Lopeta tilaus lähettämällä vanhalla matkapuhelinnumerollasi tekstiviesti JSE KESKEYTÄ numeroon 18200. Tilaa palvelu sen jälkeen uudella matkapuhelinnumerollasi lähettämällä tekstiviesti JSE AVAA käyttöpaikkanumero asiakasnumero numeroon 18200.

Keskeytä tai jatka keskeytettyä viestipalvelua

Palvelun väliaikainen keskeytys onnistuu lähettämällä tekstiviesti JSE KESKEYTÄ siitä numerosta, johon palvelu on rekisteröity. Jos haluat jatkaa keskeytettyä viestipalvelua, lähetä tekstiviesti JSE JATKA.

Kysymyksiä ja vastauksia

Miten sinun pitää toimia kun saat tekstiviestin palvelun automaattisesta kytkennästä?

Palvelun automaattinen kytkentä tapahtuu maaliskuun aikana. Sinun ei tarvitse tehdä mitään toimenpiteitä kun saat viestin palvelun kytkemisestä käyttöösi. Mikäli et halua palvelua, sinun on mahdollista lähettää tekstiviestille kielto palvelun käynnistämiselle. Suosittelemme vahvasti palvelun käyttöönottoa. Olemme saaneet palvelusta hyvää palautetta sitä käyttäviltä asiakkailtamme.

Olet jo Häiriötiedotepalvelun käyttäjä - miten sinun tulee toimia?

Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Palveluun kytketään sellaiset asiakkaat, jotka eivät ole vielä siinä mukana.

Miksi tekstiviesti vikakatkoksesta tulee sinulle viiveellä?

Sähköverkon vikatieto syntyy lähdejärjestelmässä ja se siirretään sieltä lähettävään järjestelmään. Tietoturvallisuusnäkökulmasta näiden järjestelmien tulee olla erillään toisistaan. Vikatiedon siirtäminen järjestelmästä toiseen voi aiheuttaa viiveen niin, että tekstiviesti katkoksesta tavoittaa sinut 5 - 10 minuutin kuluttua vian alkamisesta. Yöaikaan viiveen voi aiheuttaa myös tekemäsi valinta olla vastaanottamatta viestejä klo 23-06 välisenä aikana.

Mikä on keskijänniteverkko - miten sen ominaisuudet tukevat häiriötiedotepalvelua?

Keskijänniteverkko on erittäin tärkeä osa sähkönjakeluverkostoa. Keskijänniteverkko siirtää sähkön sähköasemilta jakelumuuntajille. Valvomme ja operoimme keskijänniteverkkoa etäohjauksella. Näin ollen myös häiriötiedote on mahdollista lähettää, koska tieto keskijänniteverkon vikaantumisesta on käytettävissä järjestelmissämme.

Miksi et saa viestiä pienjänniteverkon sähkökatkoista?

Pienjänniteverkossa sähkö siirretään jakelumuuntajalta sähkönkäyttäjälle vaikkapa kotitalouksiin ja yrityksiin. Pienjänniteverkko ei ole etävalvonnan piirissä niin, että voisimme lähettää tiedon vikatilanteesta tuossa verkonosassa. Suunnitelluista pienjänniteverkon työkeskeytyksistä voimme sähköisen tiedon lähettää.

Miksi viestit keskeytyksen alkamisesta ja päättymisestä tulevat sinulle yhtä aikaa?

On mahdollista, että olet säätänyt Helmi-palvelussa Häiriötiedotepalvelun ominaisuuksia niin, että emme lähetä sinulle viestejä yöaikaan. Tällöin viestit yön aikana alkaneesta ja päättyneestä keskeytyksestä lähetetään sinulle aamulla.

Mitä häiriötiedotepalveluun kytkeytyminen maksaa sinulle?

Häiriötiedotepalvelu on maksuton asiakkaalle. Voit saada häiriötiedotteen tekstiviestillä, sähköpostilla tai molemmilla. Helmi-palvelun osiossa Tilaa häiriötiedote sinun on mahdollista säätää palvelun ominaisuuksia vastaamaan toiveitasi.

Vikapalvelu
p. 0800 90440
(24 h)

Ohje tilaukseen Helmi-palvelussa