Sähkönsiirron lasku

Sähkön laskutus koostuu kokonaisuudessaan sähkön siirrosta ja jakelusta, kulutetusta sähköstä ja näiden arvonlisäverosta sekä sähköverosta. Sähkön siirron arvonlisäveroineen sekä sähköveron laskuttaa alueesi paikallinen sähkön jakeluverkkoyhtiö. Kulutetusta sähköstä laskuttaa valitsemasi sähkön myyntiyhtiö.

Sähkönsiirron laskutus

Hinnat eli tariffit muodostuvat kolmesta osasta:

  1. Perusmaksusta (euroa/kk)
  2. Siirtomaksusta, joka perustuu kulutettuun energiamäärään (senttiä/kWh).
  3. Sähköverosta

Sähkönjakelun osuus ja sähkön myyntiyhtiön laskuttama sähköenergia muodostavat keskimäärin noin 70 prosenttia sähkön kokonaiskustannuksista. Loppuosa kustannuksista on veroja, arvonlisävero ja sähkövero (energiavero + huoltovarmuusmaksu).

Laskutusrytmi ja laskun eräpäivät

Lähetämme sähkölaskun yhden tai kahden kuukauden välein. Laskutusrytmi määräytyy käyttöpaikkasi vuosittaisen kulutuksen mukaan.  

Vuosikulutus Laskujen lukumäärä
alle 12 000 kWh 6 laskua vuodessa
yli 12 000 kWh  12 laskua vuodessa 

 

Lasku on aina mahdollista muuttaa tulemaan kerran kuukaudessa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Sähkölaskusi eräpäivä on 14 pv laskun päiväyksestä. Eräpäivä on aina samaan aikaan kuukaudesta laskutusrytmisi mukaan yhden tai kahden kuukauden välein.  

Vain yksi lasku sähköstä?

Normaalisti maksat sähkönjakelusta veroineen sekä sähköveron omalla laskullaan verkkoyhtiölle sekä kuluttamastasi sähköstä omalla laskullaan valitsemallesi sähkön myyntiyhtiölle.

Kun olet Järvi-Suomen Energian verkkoasiakas ja ostat kuluttamasi sähkön Lumme Energialta, saat sähköstäsi vain yhden laskun. 

Kulutuslasku

Laskutus tapahtuu todellisen mitatun sähkönkulutuksen mukaan jälkikäteen. Laskuttamiseen tarvittava kulutustieto saadaan sähkön käyttöpaikan etäluettavalta sähkömittarilta. Mittarista ja tietojen välittämisestä vastaa Järvi-Suomen Energia.

Kuluttamasi sähkö näkyy laskulla kilowattitunteina eikä mittarilukemia enää näy laskuilla. Voit seurata kulutustasi sähköisessä Helmi-asiointipalvelussa.

Kulutukseen perustuva laskutus voi aiheuttaa suuriakin vaihteluita sähkölaskun suuruuteen. Sähkölämmitteisessä omakotitalossa talvipakkasella kulutus ja siten myös laskun suuruus on huomattavasti suurempi kuin kesällä.

Järvi-Suomen Energia laskuttaa sähköstä valtakunnallisen aikajaksotuksen mukaisesti seuraavasti:

  • Yleissähkö: sähkö on aina samanhintaista
  • Yösähkö: päiväenergia ma-su klo 7-22, yöenergia ma-su klo 22-07
  • Vuodenaikasähkö: talviarki energia 1.11.-31.3. ma-la klo 7-22, kaikkina muina aikoina kulutettu energia on muuta aikaa.

Laskutukseen käytettävät tuntitiedot ovat aina vuorokauden vaihteesta siten, että esimerkiksi toukokuun tuntitiedot ovat laskulla aikaväliltä 1.5. klo 00:00 – 31.5. klo 23:59.

Jos sähkön myyntiyhtiösi aikajaksotus poikkeaa edellä olevasta, voivat verkkoyhtiösi ja sähkön myyjän laskutusperusteet poiketa ajallisesti toisistaan.

Arviolasku ja tasauslasku

Joskus voi käydä niin, että etäluettavaan mittariin tulee vika tai tietojen siirtymisessä on häiriöitä. Myös verkoston huoltotöistä voi aiheutua katkoksia kulutustietojen saamiseen. Näissä tilanteissa voit saada kulutuslaskun sijasta arviolaskun. Myös silloin, jos käyttöpaikallasi ei vielä ole etäluettavaa mittaria, saat arviolaskun.

Arviolasku tarkoittaa sitä, että laskutettava sähkö on kulutustietojen sijaan arvioitu aiempien kulutustietojesi perusteella. Kun jälleen saamme mittariltasi kulutustiedot, korjataan laskutus arviolaskutetulta ajalta tasauslaskulla. Jos kulutusta on ollut arvioitua laskutusta enemmän, veloitetaan tasauslaskussa ylittyneen kulutuksen osuus. Jos taas kulutusta on ollut vähemmän, saat hyvitystä seuraavaan laskuusi

Toimi näin jos saat arviolaskun:

  • Tarkista, ettei sähkömittarin pääkytkin ole pois päältä => Oltava aina päällä jotta tiedot saadaan. Mittarissa on erillinen kytkin esimerkiksi pidemmän poissaolon ajaksi
  • Jos mittarilla näyttää kaikki olevan kunnossa => Ota yhteyttä asiakaspalveluumme

Loppulasku sähkösopimuksen päättyessä

Loppulasku tehdään ja lähetetään mahdollisimman pian sopimuksen päättymisen jälkeen. Jos loppulaskulla on hyvitystä, se palautetaan pankkitilillesi. Voit ilmoittaa tilinumeron soittamalla asiakaspalveluumme tai Helmi-palvelussa 'Anna palautetta' -osiossa. Jos tilinumeroa ei ole ilmoitettu palautetaan hyvitys Danske Bankin maksuosoituspalvelun välityksellä. Hyvitys tulee noutaa 2 kuukauden sisällä siitä tulleesta ilmoituksesta.

Laskua ei ole tullut ajallaan

Jos emme saa verkkoyhtiöltä kulutustietoja ollenkaan tai ne ovat puutteellisia laskutusta varten, lasku ei lähetetä ollenkaan. Sähkön käyttö tältäkin ajalta laskutetaan jälkikäteen kun kulutustiedot saadaan. Kannattaa siis myös siinä tapauksessa olla yhteydessä asiakaspalveluumme, jos laskua ei kuulu. Näin pääsemme selvittämään asiaa nopeammin ja vältytään yllätyksiltä laskun summassa.

Kysyttävää laskusta?

p. 0800 90444
(arkisin klo 8-18)